واحد تحقیق و توسعه

در سال‌های شروع غنی‌سازی آرد در کشور، شرکت آرد خوشه فارس در پروژه‌ی غنی‌سازی آرد با اسیدفولیک به عنوان یکی از کارخانه‌‌های پایلوت با انستیتو تغذیه‌ی دانشگاه تهران، سازمان غذا و دارو، و اداره‌ی غله‌ی استان فارس همکاری نزدیک داشته است. در سال‌های اخیر نیز شرکت خوشه‌ی فارس در همکاری با دانشگاه شیراز توانسته است فراورده‌های غلاتی فاقد گلوتن را با استفاده از ترکیبات نوین جایگزین گلوتن توسعه بدهد و به دست بیماران سیلیاکی برساند.

دستگاه گوارش بیماران سیلیاکی با گلوتن موجود در غلات مانند گندم، جو و چاودار مشکل دارد. بیماری سیلیاک عارضه‌ای است که می‌تواند آسیب جدی به دستگاه گوارش وارد کند. این بیماری ژنتیکی در برخی افراد بدون علامت است، اما می‌تواند از دوران کودکی فرد را درگیر کند و مانع جذب آهن و ویتامین‌ها شود. درمان این بیماری رژیم غذایی بدون گلوتن است و به همین دلیل، غلاتی که گلوتن آنها گرفته شده باشد، برای این بیماران ضروری است. بنابراین مصرف محصولاتی مانند پاستا، نان، کیک و کلوچه‌ی بدون گلوتن می‌تواند بیماری را کنترل کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مشکلات گوارشی افرادی که بیماری سیلیاک ندارند نیز با پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود پیدا می‌کند.

بدیهی است که بیماران سیلیاکی نمی‌توانند خودشان دست به تولید محصولات بدون گلوتن بزنند و این وظیفه‌ای است که بر عهده‌ی شرکت‌های تولید غلات و محصولات آردی قرار دارد. شرکت آرد خوشه‌ی فارس نیاز این بیماران را درک کرده است و به‌عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود برای کمک به بیماران سیلیاکی محصولاتی را ویژه‌ی این بیماران تولید می‌کند. اکنون تحقیقات گسترده‌ای در شرکت خوشه‌ی فارس در دست انجام است و شرکت توانسته است در پوشش نیاز بیماران سیلیاکی به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یابد.

در کنار تولید آردهای گوناگون، تولید آرد جوانه و سبوس گندم نیز یکی دیگر از تجربیات موفق این شرکت است. جوانه و سبوس گندم حاوی املاح و پروتئین و ویتامین‌های مختلف است و ارزش غذایی بالایی دارد.

شبکه‌های اجتماعی